Presentatie Fietsappel

Op woensdagmiddag 26 november 2008 is een proefopstelling van de Fietsappel gepresenteerd. Wethouder Hans Groen in 't Wout van de gemeente Alphen aan den Rijn en Rudy van Vliet van de Fietsersbond hebben daarbij hun fiets in een rek gezet. Zo konden we in de praktijk ervaren hoe de Fietsappel (met zijn geleidelijk oplopende vloer en zijn speciaal ontwikkelde rekken) gaat bevallen. Er bleken nog wel enkele haken en ogen aan de constructie te zijn. Inmiddels (juni 2009) zijn de fietsenrekken verbeterd.


Van Vliet en wethouder Groen in 't Wout rijden hun fiets naar het rek in de Fietsappel.


Van Vliet en wethouder Groen in 't Wout bekijken het resultaat: de twee gestalde fietsen.

De Fietsersbond is blij met de bouw van de Fietsappel. Ten eerste is het goed dat er zo vlak bij het station, op het stationsplein zelf, een grote onbewaakte fietsenstalling komt. Mensen hoeven dus niet ver te lopen naar de treinen en de bussen, als ze hun fiets in de stalling hebben geplaatst. Het fietsen naar het station wordt zo nog aantrekkelijker, en dat is belangrijk: fietsen is namelijk gezond, goed voor je conditie, milieuvriendelijk en fietsers nemen weinig ruimte in beslag. Hoe meer mensen kunnen worden verleid om op de fiets te stappen als ze ergens heen moeten, hoe beter dat is.

Naast dit practische punt is er nog een tweede aspect van de Fietsappel waar de Fietsersbond blij mee is. De Fietsappel wordt door de plannenmakers nadrukkelijk genoemd als een herkenningspunt van het toekomstige station alhier. Daarmee is het de opvolger van het oude, vorig jaar gesloopte stationsgebouw. In zekere zin voelen we ons daar als fietsers mee vereerd. Het feit dat je als fietser niet ver uit het zicht wordt weggestopt, maar integendeel, een prominente plaats krijgt, geeft je het gevoel dat je serieus genomen wordt. En nu zijn practische, fietsvriendelijke maatregelen natuurlijk belangrijker dan een gevoel, maar toch: als fietser serieus genomen worden, dat is iets waar we als Fietsersbond al jarenlang naar streven.

Toch hebben we ook enkele zorgen over de Fietsappel. Tot voor kort liet de gemeente altijd weten dat er minstens 1020 fietsen, en misschien wel 1100 fietsen in de Fietsappel zouden passen. Op dit moment is dat voldoende, maar overal in het land zien we dat er steeds meer mensen met de fiets naar het station komen. Dat kan betekenen dat de Fietsappel zoals die nu gebouwd gaat worden al binnen enkele jaren te klein is. Op de middag van de presentatie werden we onaangenaam verrast met de informatie (die we in de `krant' moesten lezen) dat er maar 950 fietsen in de Fietsappel gaan passen. En dat kan betekenen dat de Fietsappel meteen bij oplevering al te klein is.

Uit onze contacten met de gemeente blijkt dat de gemeente het mogelijke probleem erkent, en dat er al wordt nagedacht over mogelijke oplossingen. Ook de Fietsersbond ziet wel een manier om de capaciteit indien nodig te vergroten: bovenin de Fietsappel kan volgens ons namelijk een extra verdieping met rekken worden gelegd (zie de foto van de maquette onderaan). De Fietsersbond zal de gemeente blijven wijzen op haar verantwoordelijkheid om voor voldoende onbewaakte stallingsruimte aan (ook) deze zijde van het spoor te zorgen.

Verder bleken er bij het testen van de proefopstelling met de rekken de nodige pijnpunten:

Van bovengenoemde punten zijn het tweede (het achteruit rijden) en het derde (het hoge hekje) zowel vervelend als nog op te lossen. Daarom hebben we die twee punten opgenomen in een brief aan Burgemeester en Wethouders van de gemeente Alphen aan den Rijn, die we op donderdag 11 december 2008 verstuurd hebben, met een kopie naar rekkenfabrikant Jan Kuipers in Nunspeet. Ook gaan we in die brief in op de beperkte capaciteit van de Fietsappel.

Ook de gemeente vond dat de rekken verbeterd moesten worden. Begin juni 2009 werd bekend dat de fabrikant van de rekken hier inderdaad voor heeft gezorgd. Zo is het deel van het gootje waarin het voorwiel rust verlaagd, waardoor de fiets niet zo gemakkelijk meer achteruit het rek rijdt. Ook is het hekje waaraan de fiets vastgeketend kan worden lager gemaakt, zodat ook kleinere fietsen in het rek passen. De gemeente heeft de rekken getest en is tevreden. Hopelijk kunnen de fietsers zich straks in de praktijk bij dat oordeel aansluiten.

Nog enkele foto's


drie fietsen in de rekken, met op de achtergrond de constructie met gaas die de Fietsappel gaat omhullen


het rek in de Fietsappel, met gootjes en hekje. Het hekje is te hoog, want de mountain bike er direct achter steunt met zijn linker handrem bovenop het hekje


maquette van de Fietsappel. Duidelijk is te zien dat er geen vloer is gelegd in de bovenste verdieping. Hier is volgens de Fietsersbond capaciteitswinst te boeken door alsnog een vloer in te leggen.


Verwijzingen


Laatste wijziging, 29 januari 2014 - http://www.fietsersbond.nl/alphenaandenrijn