De komende jaren wordt de Steekterbrug in Alphen aan den Rijn
vervangen.
De plannen voor de nieuwe brug kunnen volgens de Fietsersbond
op diverse punten verbeterd worden. We hebben daarom in november 2014
een brief
met suggesties naar de provincie gestuurd.
Achtergrond
De fietsroute bij de Hefbrug en de Steekterbrug in Alphen aan den Rijn
is de Fietsersbond al jaren een doorn in het oog.
Fietsers tussen Gouwsluis en Berendrecht moeten hier een grote
omweg maken, met veel klimmen en dalen, omdat er alleen aan
de zuidzijde van de Hefbrug en de oostzijde van de Steekterbrug
een fietspad ligt. In onze
knelpuntennota
uit 2009 stond dit punt op nummer 2 in de Top 25.
In de praktijk rijden sommige fietsers via het voetpad aan de westzijde
van de Steekterbrug. Dit is officieel niet toegestaan, en niet zonder risico.
Fietsers op het voetpad aan de westzijde van de Steekterbrug
(archieffoto voor de laatste reconstructie van de autoweg).
Iedereen beseft dat er een andere
oplossing moet komen. In het bijzonder moet er een fietsroute komen
aan de westzijde van de Steekterbrug. Nu is het de bedoeling om
de brug over enkele jaren (2019?) te vervangen. Een ideale gelegenheid
dus om dit fietsknelpunt op te lossen.
De plannen
De plannen voor de nieuwe brug, bevatten de volgende onderdelen:
Het is inderdaad de bedoeling
dat er een fietsroute aan de westzijde van de brug komt.
Dit wordt geen vrijliggend fietspad, maar een parallelweg, waar
ook landbouwvoertuigen op rijden. De provincie wil deze voertuigen
namelijk zo veel mogelijk van de provinciale weg N207 afhebben.
Op dit moment loopt er al een parallelweg aan de westzijde van de N207,
waar die weg de N11 en het spoor oversteekt. Deze parallelweg wordt
volgens de plannen
op dezelfde hoogte doorgetrokken tot en met de Steekterbrug.
Eenmaal over de Steekterbrug heen zouden de landbouwvoertuigen dan via
de Kortsteekterbuurt en de huidige fietstunnel onder de N207 door
naar de Kortsteekterweg moeten rijden. De fietstunnel moet hiertoe
flink vergroot worden.
Fietsers kunnen direct doorsteken van de parallelweg over de Steekterbrug
naar het fietspad op de Oranje Nassaubrug.
De huidige parallelweg gaat aan de noordkant van het spoor naar beneden,
zodat fietsers uit de richting van Boskoop direct via de tunnel
onder de N207 door kunnen steken naar de Steekterweg.
Deze mogelijkheid vervalt
volgens de plannen. Fietsers zullen `op hoogte' door moeten rijden
tot bij de Hefbrug, daar de autoweg over moeten steken en via een
lusje onder de oude N207 door naar de genoemde tunnel moeten rijden.
Fietsers uit de richting van de Steekterweg kunnen volgens de plannen
via de Gouwestraat naar de westzijde van de N207 rijden. Daar ligt op
dit moment alleen een voetpad omhoog, maar daar komt dan een fietspad,
waarover de fietsers naar de Steekterbrug kunnen rijden.
Het fietspad aan de oostzijde van de Steekterbrug verdwijnt.
Fietsers uit de richting van Ter Aar zullen dus door moeten
rijden tot de Kortsteekterweg, daar de tunnel onder de N207 door
moeten, en dan aan de westzijde omhoog naar de parallelweg.
Verdwijnen fietspad aan oostzijde Steekterbrug
De Fietsersbond is blij dat er een fietsroute komt aan de westzijde
van de Steekterbrug.
Jammer vinden we wel dat
het fietspad aan de oostzijde van de brug verdwijnt. Doorgaande fietsers
tussen bijvoorbeeld Ter Aar en Boskoop zullen daardoor een langere
route krijgen.
We hebben dit diverse keren bij de provinciale plannenmakers aangekaart,
waarbij we vroegen hoeveel fietsers er benadeeld zouden worden door
het opheffen van het fietspad aan de oostzijde van de brug.
De provincie had die cijfers niet paraat, en verwees naar de gemeente.
De gemeente wist ook van niets, en de provincie zou nog eens gaan kijken
of er toch cijfers waren. Niets meer van gehoord.
Daarom heeft de Fietsersbond op de donderdagen 11 en 18 september 2014,
tussen 07:30 en 09:00, zelf maar een telling gehouden van fietsers in
de buurt van de Steekterbrug.
Opvallendste resultaten daarvan waren:
Ongeveer 250 fietsers (vooral scholieren) reden uit de richting
van de Steekterweg via de Steekterbrug en de Oranje Nassaubrug
de gemeente in.
Ongeveer 250 fietsers (vooral scholieren) reden uit de richting
van de Steekterweg via de Hefbrug
de gemeente in.
Meer dan 200 fietsers (vooral scholieren) reden vanaf
de Kortsteekterweg via de Oranje Nassaubrug de gemeente in.
Slechts een klein deel (minder dan 5%) van de fietsers op
de Steekterbrug ging verder in de richting van Ter Aar, of kwam
daar vandaan. Ook als we de fietsers tussen Steekterbrug en
Kortsteekterweg (die ook benadeeld kunnen worden door het opheffen
van het fietspad aan de oostzijde van de brug) meetellen,
blijven we onder de 10%.
Vanwege het laatste punt heeft de Fietsersbond besloten om niet meer
te pleiten voor handhaving van een fietspad aan de oostzijde van de brug.
Er zijn namelijk veel meer fietsers die profiteren van een fietsroute
aan de westzijde: niet alleen de fietsers tussen de wijken Gouwsluis en
Berendrecht, maar ook bijvoorbeeld de fietsers bij het eerste punt
van de telling (tussen Steekterweg en Oranje Nassaubrug).
Parallelweg vs. fietspad
De Fietsersbond is er niet blij mee dat er aan de westzijde een parallelweg
komt in plaats van een vrijliggend tweerichtingsfietspad.
De landbouwvoertuigen die op de parallelweg mogen rijden, kunnen
door hun massa, omvang en snelheid, gevaarlijk zijn voor de fietsers.
De bewoners van de Kortsteekterbuurt maken zich op hun beurt grote zorgen
over de veiligheid en de leefbaarheid van hun buurt, wanneer
de landbouwvoertuigen via de Kortsteekterbuurt naar de Kortsteekterweg
moeten.
Conclusie Fietsersbond: Het kan beter
Hoewel er goede aspecten aan het plan voor de nieuwe Steekterbrug zitten,
kan het volgens de Fietsersbond op diverse punten beter.
We hebben daarom op 18 november 2014
een brief
met suggesties naar de provincie gestuurd.
Bekeuringen en hekjes Steekterbrug `flauw'
De politie deelt sinds de zomer van 2013
bekeuringen uit aan fietsers
op het voetpad aan de westzijde van de Steekterbrug.
Inmiddels
zijn er ook hekjes neergezet.
De Fietsersbond vindt dit een flauwe actie.
Omdat je op de officiele fietsroute tussen Gouwsluis en Berendrecht
nu nog veel slingers moet maken en drie keer omhoog en omlaag moet,
maakten veel fietsers in de praktijk gebruik van de voetpaden
op de Hefbrug en de Steekterbrug. Deze liggen namelijk, anders
dan de fietspaden, aan de `binnenzijde' van de route, zodat je
direct van de ene naar de andere brug kunt doorsteken.
Dit werd jarenlang gedoogd, want iedereen snapt wel dat de officiele
route bijzonder ongelukkig is.
We vinden het dan ook flauw van de politie om in juni 2013
ineens bekeuringen
uit te gaan delen aan fietsers op het voetpad. Zogenaamd, lezen we
in de krant, omdat er klachten waren binnengekomen. Het zal wel vooral
zijn omdat er in de buurt enkele weken eerder een fietser is aangereden.
Natuurlijk triest voor die fietser, maar om dan ineens te gaan
bekeuren voor iets dat jaren gedoogd is, komt niet zo sterk over.
Inmiddels helpt de wegbeheerder (gemeente/provincie) een handje
mee om om de fietsers daar weg te pesten. Een zigzag hekje
aan de zuidkant van de brug moet het fietsen op het voetpad tegengaan.
De Fietsersbond wordt hier niet blij van. Als ze toch hekjes wilden
zetten, hadden ze dat misschien beter langs het voetpad op de Steekterbrug
kunnen doen, als afscheiding met de autoweg,
zodat er ook veilig gefietst kon worden...
Het hekje op het voetpad aan de zuidzijde van de Steekterbrug.
Laatste wijziging, 20 november 2014
- http://www.fietsersbond.nl/alphenaandenrijn