Om het thema `fietsverlichting' dichtbij de mensen te brengen, boden we dit jaar voor het eerst de mogelijkheid aan scholen om bezoek te krijgen van de plaatselijke fietsenmaker. Of omgekeerd, om op bezoek te gaan bij de fietsenmaker. Die zou dan van hele klassen tegelijk de fietsverlichting controleren en zo nodig repareren. Hierbij hanteerden we dezelfde voorwaarden als op de actiedag zelf: er werd geen arbeidsloon gerekend; de leerlingen hoefden alleen voor het gebruikte materiaal te betalen. Een aantal rijwielhandelaren in de regio had aangegeven hieraan mee te willen werken. In Koudekerk aan den Rijn hebben twee scholen van dit aanbod gebruik gemaakt.
| 1 | 2 | 3 | Totaal | 1192 | 387 | 104 | 70,83% | 22,99% | 6,18% |
Er wordt alleen gekeken naar de lamp die je direct ziet bij het passeren
van een fiets: voorlamp bij tegemoetkomende fietsers, en achterlamp
bij fietsers die je achterop rijdt of door wie je wordt ingehaald.
Kolom 1 bevat het aantal fietsers waar deze lamp brandde en aan de
voorschriften voldeed.
Kolom 2 bevat het aantal fietsers waar deze lamp niet brandde.
Kolom 3 bevat het aantal fietsers waar deze lamp brandde, maar niet
aan de voorschriften voldeed,
b.v. een groen voorlicht, een knipperend achterlicht of een lampje dat
aan een rugzak is bevestigd.
Voor de details van deze telling, kijk hier.
De percentages in de winter 2006-2007 waren respectievelijk 66,21%, 23,94% en 9,85%. In de afgelopen winter waren er dus met name minder fietsers met foute verlichting. De discussie in de media over de `foute' lampjes heeft dus wellicht effect gehad...