De provincie Zuid-Holland wil ook in 2014 bij een aantal
provinciale wegen groot onderhoud verrichten. Voorafgaand daaraan
vroeg ze aan fietsers en automobilisten hoe zij de betreffende
wegen beleven. En wat er in hun ogen beter kan. Een goed initiatief
natuurlijk, waar ook de Fietsersbond graag aan mee deed. Onze afdeling
onderzocht op donderdag 12 mei 2011 de fietsroute langs de
N462 (Schilkerweg),
tussen de N460 (Westkanaalweg, Papenveer) en de N231
(Nieuwveenseweg, Nieuwveen).
Hieronder onze antwoorden op de vragen van de provincie, ge-illustreerd
met foto's.
Het belangrijkste gesignaleerde knelpunt (de aansluiting van de Schilkerweg
op de Westkanaalweg) wordt overigens al in de loop van 2011 opgelost.
Dan ondergaat de Westkanaalweg namelijk groot onderhoud, en komt er
ook voor de fietsers een soepele bocht naar de Schilkerweg. Hierbij
hebben de fietsers voorrang op automobilisten die af willen slaan
naar het noordelijke stuk van de Westkanaalweg of die daar vandaan
komen.
Verder levert het grote onderhoud aan de Westkanaalweg
nog een tweede grote verbetering voor fietsers op: tussen Aardam
en de Hertog van Beijerenstraat komen er op de Westkanaalweg
fietssuggestiestroken. Dan worden de automobilisten extra geattendeerd
op de aanwezigheid van fietsers op dit stuk van de weg, waar immers
een vrijliggend fietspad ontbreekt.
(nieuw, 8 juli 2011)
Vragen en antwoorden belevingsonderzoek
Vraag 50:
Hoe ervaart u als (brom)fietser het gebruik van het voor
u bestemde gedeelte van de weg? Dus het (brom)fietspad of
de parallelweg? En wat en mogelijk waar zou u dat anders
willen zien?
Antwoord:
In het algemeen positief.
Alleen het begin, bij de Papenbrug is onduidelijk, onveilig, ongunstig
en oncomfortabel. Verderop in het traject zijn er nog kleinere puntjes
van aandacht.
Ik licht dit bij latere vragen toe (om dubbele opmerkingen te voorkomen).
Vraag 60:
Zijn er zaken in het wegbeeld op het (brom)fietspad of de
parallelweg waardoor u iets niet begrijpt, u twijfelt of
u in verwarring wordt gebracht?
Antwoord:
Ja. Aan het begin, als je vanaf het fietspad langs de Westkanaalweg
komt, is het onduidelijk waar je de Westkanaalweg over moet
steken naar de Papenbrug. In het bijzonder: moet je aan de rechterkant
(= zuidkant) van de Papenbrug fietsen of aan de linkerkant (= noordkant).
Voor beide kanten bestaat er een oversteek over de Westkanaalweg.
In het algemeen is de rechterkant de natuurlijke kant, het levert ook
de kortste route op, maar daarbij moet je wel twee keer de provinciale
weg (eerst de N461, dan de N462) oversteken.
Uiteindelijk denk ik echter dat de linker kant de bedoeling is,
omdat daar, na de oversteek van de Westkanaalweg, direct voor de Papenbrug
een bord met verplicht fietspad staat. In de praktijk zie je dat een
deel van de fietsers de ene route neemt, en een deel de andere route.
Ik heb verder geen borden met enige aanwijzing hieromtrent gezien.
Komend vanaf de Westkanaalweg kun je ook oversteken naar de rechterkant
van de Papenbrug.
Een bord `verplicht fietspad' suggereert dat fietsers voor de oversteek
van het Aarkanaal van west naar oost aan de linkerkant van de Papenbrug
moeten rijden
Vraag 80:
Wat vindt u van de belijning op de weg? En wat en
mogelijk waar zou u het mogelijk anders willen zien als
het om de belijning gaat?
Antwoord:
De belijning op het geasfalteerde stuk fietspad (een onderbroken streep
in het midden) is in orde. Op het stuk parallelweg tussen de Oostkanaalweg
en de Hogendijk is echter geen enkele belijning. Hier zou belijning aan
de zijkanten van de parallelweg welkom zijn (zie ook vraag 150).
Ook vraag ik me af hoe goed het stukje tegelpad tussen Schoterweg
en Nieuwveenseweg (eveneens zonder belijning) in het donker bij regen
herkenbaar is. Belijning kan in het algemeen (zeker in het donker)
helpen om niet van de weg te geraken.
Vraag 90:
Wat vindt u van de verkeersborden en verkeerstekens op
het traject? Is dat allemaal duidelijk en overzichtelijk?
Wat en mogelijk waar zou u het anders willen zien als het
om de verkeersborden en verkeerstekens gaat?
Antwoord:
In het algemeen zijn de verkeersborden en verkeerstekens duidelijk.
Alleen zou er bij het bord `Verplicht fietspad' dat ik al bij vraag 60
noemde (voor de Papenbrug, aan de linkerkant van de weg) misschien
een onderbord moeten hangen dat aangeeft dat het een tweerichtingsfietspad
is. Ervanuitgaande dat dat inderdaad de bedoeling is.
Vraag 130:
Hoe ervaart u het oversteken en de wachttijd bij
kruispunten op het (brom)fietspad/de parallelweg? En als
u niet helemaal tevreden bent, wat en mogelijk waar zou
het volgens u beter kunnen als het om het oversteken en
de wachttijd gaat?
Antwoord:
Bij drie oversteken vind ik het vervelend of niet logisch dat de fietsers
voorrang moeten verlenen op het gemotoriseerde verkeer.
1) Allereerst bij het begin: bij de oversteek van de Westkanaalweg
naar (de linkerkant van) de Papenbrug. Deze oversteek loopt parallel
aan de provinciale weg, die hier overgaat van N461 in N462. Gemotoriseerd
verkeer op de Westkanaalweg vanuit noordelijke richting moet hier al
voorrang geven aan het verkeer op de provinciale weg, en moet dus
al afremmen. Dan kan men ook wel voorrang geven aan de overstekende
fietsers. En gemotoriseerd verkeer in omgekeerde richting ook.
Zeker ook, omdat deze oversteek binnen de bebouwde kom ligt.
Als ik me niet vergis, hebben fietsers langs de N461 wel gewoon voorrang
op zijwegen.
Door dit stuk van de fietsroute, van Westkanaalweg naar (de linkerkant
van) de Papenbrug voorrang te geven, het fietspad soepeler te laten
verlopen (met minder haakse bochten en hobbels) en te verbreden,
kun je bovendien voorkomen dat fietsers ongewenste alternatieve
routes nemen. Zoals al bij vraag 60 genoemd: een substantieel deel
van de fietsers steekt nu twee keer de provinciale weg over: eerst de N461
naar de rechterkant van de Papenbrug, en vervolgens, vaak nog schuin
ook (en dus gevaarlijk), de N462 over naar de parallelweg langs
de Schilkerweg.
En in omgekeerde richting rijdt een deel van de fietsers nu gewoon
op de provinciale weg, omdat ze dan voorrang genieten en een veel
vloeiender route hebben.
Overigens heb ik de indruk dat fietsers die van oost naar west over
de Papenbrug komen en rechtsaf willen, in noordelijke richting,
nu officieel twee keer kort na elkaar de Westkanaalweg over moeten steken:
eerst naar de linker kant van de weg, en even verderop weer naar
de rechter kant. Dat is niet logisch en niet veilig.
2) Vervolgens bij de oversteek van de Oostkanaalweg: een doodlopende
weg voor auto's als ik het me goed herinner. Ook hier moeten fietsers
nu voorrang geven, en ook deze oversteek ligt binnen de bebouwde kom.
Fietsers hebben geen voorrang bij het oversteken van de Oostkanaalweg,
van de parallelweg van de Schilkerweg naar de noordkant van de Papenbrug
(en omgekeerd evenmin).
3) Het is ten slotte vreemd dat de fietsers bij de oversteek
van het Golfpad voorrang moeten verlenen. Het verkeer op dit Golfpad
moet immers voorrang verlenen aan het verkeer op de provinciale weg N462,
en het (brom-)fietspad loopt hier parallel aan. Men bedenke
hierbij dat het Golfpad niet meer is dan een inrit voor het zwembad
en de golfbaan.
Bij het oversteken van het Golfpad hebben fietsers langs de provinciale
weg geen voorrang.
Vraag 150:
Is het (brom)fietspad/de parallelweg volgens u voldoende
verlicht in het donker? Hoe ervaart u dat? En als u daar
niet zo tevreden over bent, hoe zou de verlichting
volgens u moeten zijn?
Antwoord:
Ik heb de route niet in het donker gereden. Ik heb wel vastgesteld dat
het grootste deel van de route niet verlicht is (alleen de eerste
pakweg 350 meter en de laatste 100 meter). Dat is wel te begrijpen:
je kunt niet de hele polder verlichten. Mijn ervaringen met
tweerichtingsfietspaden langs een autoweg leren wel dat je, als je
`links fietst' (in dit geval: in oostelijke richting) in het donker
vaak verblind wordt door tegemoetkomende auto's op de autoweg (hun
lichten schijnen namelijk meer naar rechts toe). Om te voorkomen
dat je als fietser hierdoor het zicht op de eigen weg verliest, kan
belijning helpen. Dat is waarom ik bij vraag 80 vroeg om belijning
langs het eerste deel van de route, het stuk parallelweg.
Vraag 160:
Vindt u dat de bewegwijzering langs het traject op de
juiste plekken staat of hangt? En zo niet, wat en
mogelijk waar zou het volgens u beter kunnen?
Antwoord:
Ja, behalve (zoals al genoemd bij vraag 60) aan het begin. Er is geen
enkele aanwijzing voor fietsers naar het zwembad, Nieuwveen en Zevenhoven
hoe ze de Westkanaalweg over moeten steken naar de Papenbrug. Ik herinner
me uberhaupt geen bewijzering speciaal voor fietsers op dit punt: men
moet maar gewoon de algemene (blauwe) wegwijzers volgen.
Ik heb ook geen straatnaambordje Hogendijk gezien bij de oversteek
van de Hogendijk (wel een bordje Lange Schilk).
Bij de aansluiting van de N462 op de Westkanaalweg zijn geen speciale
bewijzeringsborden voor fietsers. Laat staan borden die fietsers
wijzen waar ze de Westkanaalweg over moeten steken.
Vraag 170:
Vindt u de teksten en verwijzingen op de bewegwijzering
langs het traject duidelijk? En zo niet, wat en mogelijk
waar zou het volgens u beter kunnen?
Antwoord:
Ja, behalve bij ANWB-paal 6402 / 13, vlak bij de Wim Speelmanweg.
Daar zijn de bordjes naar
bijvoorbeeld Nieuwkoop en Zevenhoven eraf gereden of gesloopt. Hierdoor
reed ik in eerste instantie recht door (aan de linker kant van de weg),
in plaats van de N462 over te steken.
Aan het oostelijke eind van de Schilkerweg, vlak voor de Wim Speelmanweg
/ Schoterweg ontbreken bordjes voor de richting Nieuwkoop en Zevenhoven
op de ANWB-paal
Vraag 200:
Hoe ervaart u de kwaliteit van het wegdek van het
(brom)fietspad/de parallelweg?
Antwoord:
In het algemeen heerlijk glad asfalt (de paar met klinkers dichtgemaakte
sleuven in het stuk parallelweg aan het begin zijn overkomelijk).
Er zitten alleen vervelende hobbels
- bij de op- en afrit van het fietspad op de Papenbrug (aan de linker
kant van de brug, rechts heb ik niet gereden)
- bij de oversteek van de Oostkanaalweg (hier liggen soort basaltblokken
in de weg, ter geleiding van het autoverkeer, maar ze liggen precies
in de fietsroute!)
- aan het eind, in het tegelpad direct voor de Nieuwveenseweg
(als je al aan de rechter kant van de N462 fietst)
Bij het oversteken van de Oostkanaalweg moeten fietsers een driehoek
met `basaltblokken' omzeilen. Voor fietsers in oostelijke
richting ligt die driehoek precies in de route.
Het tegelpad tussen Schoterweg en Nieuwveenseweg eindigt in een hobbel.
Vraag 210:
Wat vindt u van de breedte van het (brom)fietspad/de
parallelweg?
Antwoord:
In het algemeen breed genoeg, behalve aan het begin: het fietspad op
de Papenbrug met de bijbehorende op- en afrit. Deze is op het smalste
punt maar 2,00 meter, terwijl het (als ik het goed begrepen heb)
een tweerichtingsfietspad is.
Vraag 220:
Wat vindt u van de staat van het onderhoud van het
traject? U kunt hierbij kiezen uit:
o zeer goed,
o redelijk goed,
o redelijk slecht,
o zeer slecht,
o weet niet/geen mening
Antwoord:
zeer goed
Vraag 240:
Hoe beoordeelt u het (brom)fietspad/de parallelweg in het
algemeen? U kunt een rapportcijfer geven van 1 t/m 10.
Waarbij een 1 staat voor zeer slecht en een 10 staat voor
zeer goed. U kunt natuurlijk ook een rapportcijfer ergens
daar tussenin kiezen.
Antwoord:
8
Vraag 250:
Hoe ervaart u als weggebruiker de veiligheid op het
(brom)fietspad/de parallelweg? En wat en mogelijk waar
zou u het anders willen zien om de veiligheid te
verbeteren?
Antwoord:
De veiligheid is goed, behalve aan het begin, tussen Westkanaalweg
en Oostkanaalweg. De oversteek van Westkanaalweg naar de parallelweg
langs de Schilkerweg is gevaarlijk/lokt gevaarlijk gedrag uit.
Suggesties voor verbetering daar (zoals reeds gemeld bij vraag 130):
* voorrang voor fietsers bij de oversteek van Westkanaalweg naar
(linker kant van) Papenbrug
* soepeler bochten in de fietsroute en minder hobbels
* breder fietspad
Dit alles kan voorkomen dat fietsers twee keer de provinciale weg
(schuin) oversteken en/of op de provinciale weg gaan rijden.
Vraag 280:
Hoe ervaart u als weggebruiker de sociale veiligheid op
het (brom)fietspad/de parallelweg? En als er tunnels zijn
op het traject, hoe ervaart u daar de sociale veiligheid?
En wat en mogelijk waar zou u het anders willen zien om
de sociale veiligheid te verbeteren?
Antwoord:
De sociale veiligheid is goed. De fietsroute ligt overal vlak langs
de provinciale weg. Op die wegvakken waar er struikgewas vlak langs
het fietspad staat, ligt het pad echt direct naast de provinciale
weg. Er zijn geen tunnels op de route.
Vraag 285:
Hoe aantrekkelijk vindt u de omgeving van het
(brom)fietspad/de parallelweg (bomen, struiken, etc).
o zeer aantrekkelijk,
o redelijk aantrekkelijk,
o redelijk onaantrekkelijk,
o zeer onaantrekkelijk,
o weet niet/geen mening
Antwoord:
redelijk aantrekkelijk
Vraag 286:
(indien vraag 285 zeer aantrekkelijk/redelijk
aantrekkelijk) U heeft aangegeven dat u de omgeving van
het (brom)fietspad/de parallelweg bij dit traject `zeer
aantrekkelijk/redelijk aantrekkelijk' vindt. Kunt u
toelichten waarom u dat vindt?
In het algemeen een open landschap langs de route. Ook de golfbaan
ziet er netjes uit. Alleen jammer dat er geen koeien of schapen
langs de route te zien waren.
Vraag 290:
Heeft u anderszins nog iets op te merken over hetgeen u
onderweg op het (brom)fietspad/de parallelweg tegenkomt?
Antwoord:
Honderd meter voor het Golfpad ligt waarschijnlijk de oude inrit
van het zwembad vanaf de provinciale weg. Omdat daar nog verharding
tussen fietspad en provinciale weg ligt (weliswaar al een beetje
begroeid) en daartegenover een verwijsbord van de golfbaan staat,
zou het verkeer op de provinciale weg mogelijk hier al af kunnen
slaan in plaats van bij het Golfpad. Het is denk verstandig om
de oude verharding te verwijderen.
Ter hoogte van (waarschijnlijk) de oude afslag naar zwembad Aarweide
staat een linksaf-bord voor de Golf en Country Club Liemeer.
En verder...
Aan het eind van de route stonden nog twee opvallende ANWB-wegwijzers:
Kandidaat voor de Rare Frats van de Vogelvrije Fietser: fietsers
naar Nieuwkoop en Gouda worden rechtsaf gestuurd, het gras in
van de berm van de N462. (Bij de kruising van de Schilkerweg met
de Schoterweg.)
Nog een kandidaat voor de Rare Frats van de Vogelvrije Fietser:
fietsers naar onder andere Nieuwveen worden rechtsaf gestuurd
tegen een afzetting van rood-witte planken. (Bij de aansluiting
van het fietspad vanuit Zevenhoven op de Nieuwveenseweg.)
Ten slotte is het fietspad van de rotonde met de N231 naar Zevenhoven
wel erg smal voor een tweerichtingspad: ongeveer 2,0 meter.
Laatste wijziging, 18 oktober 2013
- http://www.fietsersbond.nl/alphenaandenrijn