Programmapunten voor gemeenteraadsverkiezingen 2013 in Alphen aan den Rijn
Per 1 januari 2014 fuseren de gemeentes Alphen aan den Rijn, Boskoop en
Rijnwoude tot een nieuwe gemeente onder de naam Alphen aan den Rijn.
In november 2013 worden er daarom gemeenteraadsverkiezingen gehouden.
De Fietsersbond heeft de plaatselijke politieke partijen een aantal
suggesties gedaan voor de verkiezingsprogramma's.
Meer fiets, meer ruimte
De inbreng van de Fietsersbond bij de gemeenteraadsverkiezingen
van 2013
Het fietsgebruik in Nederland is hoog. We doen ruim een kwart van al
onze ritten met de fiets. Op een doordeweekse dag stappen er ongeveer 5
miljoen Nederlanders op de fiets, voor een kleine 14 miljoen
fietsritten. In de ochtendspits worden meer ritten op de fiets gemaakt
dan met de auto. En het fietsgebruik is in 2011 fors gestegen. Met zijn
allen fietsten we in 2011 15 miljard kilometer, 9 % meer dan het jaar
daarvoor. Dit blijkt uit recente cijfers van het CBS. Qua
vervoersprestatie heeft de fiets de trein nu duidelijk ingehaald en
staat de fiets nu stevig op de tweede plaats achter de auto. Grote
steden zoals Amsterdam, Utrecht en Groningen meten een groei van tussen
de drie en vijf procent per jaar.
Redenen voor de groei zijn de verbeteringen van de fietsvoorzieningen,
maar ook het feit dat de fiets goed aansluit bij grotere
maatschappelijke ontwikkelingen als individualisering, verduurzaming en
flexibelere mobiliteit. Daarbij worden de economische voordelen van
fietsen, zoals een betere gezondheid, een grotere bereikbaarheid en
minder milieuvervuiling voor overheden en bedrijfsleven steeds
relevanter. Recent uitgevoerde maatschappelijke kosten-batenanalyses
geven aan dat investeren in de fiets zeer rendabel is.
Wat wil de Fietsersbond
De Fietsersbond meent dat de fiets komend decennium een nog grotere rol
kan spelen. De potentie voor groei is nog steeds enorm. Er zijn nu
mensen die wel kunnen fietsen, maar het niet doen. En er zijn mensen die
nu fietsen, maar die overwegen voortaan met de auto of de bus te gaan.
De belemmeringen voor deze mensen willen we wegnemen, zodat de fiets
voor nog meer mensen toegankelijk en aantrekkelijk wordt. We willen het
aandeel van de fiets in ritten tot 7,5 kilometer verder verhogen tot
gemiddeld 40% in 2015 en 50% in 2020.
Een dergelijke groei lukt niet met
de huidige voorzieningen. Zonder vooruitziende blik zal de groei van het
fietsgebruik stranden op de grenzen die nu her en der al bereikt worden.
Vooral in de drukke steden moet er letterlijk meer ruimte gemaakt worden
voor de fiets, in de binnensteden betekent een keuze voor voetgangers en
fietsers een keuze voor kwaliteit en leefbaarheid. Voorwaarde voor een
verdere groei is verder dat de verkeersveiligheid van met name oudere
fietsers wordt verbeterd door het aanpakken van lokale knelpunten.
De (landelijke) Fietsersbond heeft daarom, onder de titel
`Meer fiets, meer ruimte' een
visie op een schaalsprong in het fietsbeleid ontwikkeld. De visie vindt
u op
www.fietsersbond.nl/meerfiets
.
Deze visie voor de komende jaren hebben we vervolgens uitgewerkt in
dertig concrete
programmapunten
voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2013 in Alphen aan den Rijn.
Laatste wijziging, 7 mei 2013
- http://www.fietsersbond.nl/alphenaandenrijn