De N207 ten noorden van Alphen aan den Rijn wordt de komende jaren
grondig aangepast. Zo krijgen automobilisten op een deel van de weg
2x2 banen tot hun beschikking. Ook voor fietsers valt er echter het nodige
te verbeteren, bijvoorbeeld een fietstunneltje onder de Kruisweg.
Helaas staan de gemeente Kaag en Braassem en de provincie Zuid-Holland
niet open voor onze suggesties.
Het stuk van de N207 dat wordt aangepast, met de verschillende
trajectdelen in verschillende kleuren.
Op 7 februari 2012, nog voor de formele inspraakprocedure,
heeft de Fietsersbond zijn visie ingediend op de Nota van Uitgangspunten,
Bestemmingsplan N207. Deze nota is opgesteld voor de verbreding van de N207,
waarbij tevens busbanen tussen de Kruisweg en de Drechtbrug worden aangelegd.
Deze eerste visie van ons zal worden meegenomen in het voorontwerp
bestemmingsplan.
De Nota van Beantwoording zal zo ongeveer na de zomer gereed zijn, waarna de
Fietsersbond zijn officiele zienswijze kan indienen.
De Fietsersbond staat niet negatief tegenover de gepresenteerde plannen,
maar wil graag enkele verbeteringen voor het fietsverkeer aan geven.
Trajectdeel 2 en 3.
De Fietsersbond pleit voor een fietstunneltje onder de N446, bij de Kruisweg,
dus daar waar trajectdeel 2 eindigt en trajectdeel 3 begint. Dit tunneltje
is van groot belang voor de veiligheid van de vele schoolgaande kinderen
vanuit Rijnsaterwoude en Leimuiden naar Alphen aan den Rijn v.v. In zijn
Fietsknelpuntennota 2011 voor de gemeente Kaag en Braassem heeft de
Fietsersbond hier op blz 21 ook al op gewezen. Tevens stelt de Fietsersbond
dat hier bij de bushaltes ter plaatse te weinig goede fietsenrekken
staan, zodat er vaak fietsen worden vastgezet aan de leuning van de
fietstunnel onder de N207 naar Ter Aar.
Trajectdeel 3 en 4.
Aan het einde van trajectdeel 3 wijkt de N207 af van de Herenweg en vanaf
het punt van afwijken tot de brug over de Leidse Vaart zou de Fietsersbond
graag zien dat hier aan weerszijden van de Herenweg een gescheiden fietspad
wordt aangelegd. Het snelverkeer en het langzame verkeer mengen zich hier
immers op dit smalle stukje weg. Tevens wordt zo een veilige aansluiting
voor fietsers gecreeerd vanaf de Herenweg naar de Woudsedijk-Zuid in
westelijke en in oostelijke richting.
Trajectdeel 3 en 4.
Op pagina 11 van de Nota van Uitgangspunten
staat aangegeven dat de stuurgroep zal zien hoe men
om moet gaan met de verbinding bij de Leidse Vaart tussen trajectdeel 3 en
4. Onder de N207 ligt aan de noordzijde en aan de zuidzijde van de Leidse
Vaart ter plekke een tunneltje. Kiest men voor het tunneltje aan de
noordzijde van de Leidse Vaart als gewenste verbinding tussen traject 3 en 4
dan kunnen fietsers de brug van de Leidse Vaart over, rechtsaf slaan het
Visschers Pad op (overleg met de bewoners aldaar !), door het tunneltje en
zo naar de nieuwe parallelweg oostelijk van de N207. Zou men kiezen voor het
tunneltje aan de zuidzijde van de Leidse Vaart dan is een tweede (fiets)
brug nodig over de Leidse vaart en wel oostelijk van de N207.
Trajectdeel 4.
In zijn Fietsknelpuntennota 2011 voor de gemeente Kaag en Braassem vraagt de
Fietsersbond op blz 21 aandacht voor de route van Rijnsaterwoude naar
Langeraar. Het tunneltje in deze route onder de N207 moet beschikbaar
blijven voor fietsverkeer en bestemmingsverkeer. Een directe aansluiting c.q.
afslag vanaf de N207 naar de Kerkweg en de Woudsedijk-Noord is ongewenst.
Dit jaar gaat Hoogheemraadschap Rijnland
de kade Woudsedijk-Noord van de Wassenaarsche Polder
verbeteren. Indien de provincie het verwaarloosde fietspad op de
Woudsedijk-Noord naar Langeraar ook meteen zou opknappen dan ontstaat er een
prachtige fietsontsluiting voor onze gemeente naar de Langeraarse Plassen.
Zie ook de Nota Recreatie en Toerisme van 2 november 2009 van de gemeente
Kaag en Braassem.
Trajectdeel 4
De fietser langs de nieuwe oostelijke parallelweg van de N207 komt
uiteindelijk bij de rotonde van de Vriezenweg en kan hier de onveilige
Vriezenweg of de onveilige Heiligegeestlaan kiezen. Beter is het om de
nieuwe oostelijk parallelweg langs de N207 meteen door te trekken langs de
N207 tot Vriezekoop-Zuid zodat fietsers direct toegang krijgen naar
Leimuiden en naar Bilderdam. Indien de oostelijke parallelweg niet wordt
doorgetrokken (Trajectdeel 4) naar Vriezekoop-Zuid dan heeft het ook geen
nut om de verbinding tussen trajectdeel 3 en 4 voor fietsers op te
waarderen. De route door Rijnsaterwoude langs de Willem van der Veldenweg is
niet ideaal, maar voldoet immers wel.
Ten slotte
Het resultaat van onze aanbevelingen zal een snelle en veilige fietsroute
opleveren vanaf Alphen aan den Rijn rechtstreeks naar Leimuiden v.v.
Bovendien zullen Woubrugge via de Kruisweg, Rijnsaterwoude via de Kerkweg,
Langeraar via de Woudsedijk-Noord en Bilderdam via Vriezekoop-Zuid goed
bereikbaar zijn voor fietsers. Onze aanbevelingen kunnen wellicht een aanzet
zijn tot de realisatie van een nieuwe FIETSSNELWEG van Alphen aan den Rijn
naar Schiphol. Verder overleg met de gemeente Haarlemmermeer en de
provincie Noord-Holland is dan nodig.
Een veilige fietsroute langs de N207 is niet minder belangrijk dan een snelle
verbinding voor autoverkeer van Alphen aan den Rijn naar Schiphol.
Met name het tunneltje onder de N446 bij de Kruisweg en de beide
gescheiden fietspaden op het gedeelte waar de Herenweg en N207 van elkaar
wijken tot aan de brug over de Leidse Vaart verdienen de volle aandacht van
gemeente en provincie.
Formele inspraak
Eind juli 2013 hebben we onze suggesties verwoord in een formele
reactie
op het nieuwe bestemmingsplan, dat nodig is voor de reconstructie.
Helaas heeft dat weinig opgeleverd, want...
Fietsersbond teleurgesteld over plannen N207
(persbericht, d.d. 25 januari 2014)
De N207 tussen Alphen aan den Rijn en Leimuiden wordt de komende jaren
grondig aangepast. De Fietsersbond afdeling Alphen aan den Rijn en
omstreken had gehoopt dat de plannen ook voor fietsers de nodige
verbeteringen zouden brengen. Hiervoor heeft de Fietsersbond diverse
suggesties gedaan. De Fietsersbond is teleurgesteld dat geen van deze
suggesties in de plannen wordt overgenomen.
De Fietsersbond heeft met name gepleit voor de aanleg van een
fietstunneltje onder de Kruisweg (de N446). Deze tunnel staat al langer
op de verlanglijst van de fietsers. Tellingen van de Fietsersbond
wijzen uit dat een grote meerderheid van het fietsverkeer op deze
drukke kruising in Noord-Zuid en omgekeerde richting plaatvindt. Dat
betekent dat fietsers, waaronder veel schoolgaande jeugd, deze drukke
weg ook straks moeten oversteken. Deze oversteek met verkeerslichten
zorgt voor wachttijd voor de fietsers, maar ook voor het overige
wegverkeer op zowel N207 als de Kruisweg. Een fietstunnel zou daarbij
de veilgheid van de kruising verbeteren. Aangezien het kruispunt op de
schop gaat, zou de aanleg van een tunneltje in de uitvoering meegenomen
kunnen worden.
Naast de vurig gewenste tunnel onder de Kruisweg heeft de Fietsersbond
tevens gepleit voor vrijliggende fietspaden langs de N207 en langs de
Herenweg / Willem van der Veldenweg tussen Rijnsaterswoude en
Leimuiden. Maar ook voor deze wens vindt de Fietsersbond bij de
gemeente Kaag en Braassem en de provincie geen gehoor. Er wordt
onvoldoende prioriteit gegeven aan de veiligheid voor fietsers, vindt
de Fietsersbond.
Laatste wijziging, 28 januari 2014
- http://www.fietsersbond.nl/alphenaandenrijn