Een van de fietsenstallingen bij het station in Alphen aan den Rijn is een onbewaakte stalling aan de zijde van Kerk en Zanen. Deze werd op 20 maart 2010, tegelijk met de opening van de tunnel onder het spoor door, in gebruik genomen. Voor die tijd was er ook al een fietsenstalling aan deze zijde van het spoor, maar die is inmiddels ontmanteld.
De nieuwe stalling is gunstig gelegen: direct tegen het perron bij spoor 4 aan. Ook wanneer je trein van een ander spoor vertrekt, hoef je niet al te ver te lopen. Daarnaast bevat de nieuwe stalling een goed type rekken. Ze bieden namelijk vorksteun: het voorwiel zit niet in het rek geklemd, maar de voorvork bevindt zich tussen twee armen van het rek. Als het hard waait, of als iemand anders je fiets opzij probeert te duwen, wordt de kracht opgevangen door je voorvork, en niet door je voorwiel. Het risico van een krom voorwiel (vaak opgevoerd door fietsers als reden om hun fiets niet netjes in een rek te plaatsen) behoort dan ook tot het verleden.
Fietsenrek met vorksteun (22 maart 2010).
Het aantal rekken in de nieuwe stalling is overigens kleiner dan in de oude stalling: 612 in plaats van 667. Uit tellingen van de Fietsersbond is gebleken dat de stalling te klein is. Er zijn niet of nauwelijks meer lege plekken te vinden om je fiets netjes te parkeren. Bij tellingen in april en mei 2011 troffen we maximaal 623 fietsen aan in deze stalling. Reden voor ons om op 26 mei 2011 een brief naar de gemeente te sturen.
Bij een volgende telling, in september 2011, troffen we nog meer fietsen aan in deze stalling: 646, terwijl er (dus) maar 612 rekken staan. En in november 2011 stonden er zelfs 682 fietsen, ofwel 11% meer dan de capaciteit. Mensen zochten dan ook vergeefs naar een plekje.
Een deel van de (volle) onbewaakte stalling aan de zijde van Kerk
en Zanen.
Ondertussen onderzocht de gemeente hoe en waar de stalling uitgebreid kon worden. In eerste instantie richtte het onderzoek zich op de mogelijkheid om de stalling in de hoogte uit te breiden, met een laag rekken boven de huidige rekken. Uiteindelijk heeft men gekozen voor een uitbreiding in de breedte, op maaiveld hoogte.
In maart 2012 liet de gemeente ons weten dat er een tweede onbewaakte stalling aan de zijde van Kerk en Zanen zou komen, aan de andere (= noordwestelijke) zijde van de inrit van de stationstunnel. De nieuwe stalling zou 190 fietsen kunnen bergen, met mogelijkheid tot uitbreiding tot (totaal) 290. Omdat de nieuwe stalling ook rechtstreeks aan moest sluiten op perron 4, moest NS hier toestemming voor geven. Dat zorgde voor nieuwe vertraging. In juli 2012 kon de gemeente bekend maken dat het in principe rond was: de stalling zou 290 plekken krijgen. Het zou echter nog wel tot voorjaar 2013 duren voordat de stalling er is. Dat is dus twee jaar nadat we de kwestie hebben aangekaart.
De Fietsersbond betreurt dat het zo lang moet duren. Het aantal fietsen blijft immers maar toenemen. In september 2012 telden we er al 742 in en (inmiddels ook) om de stalling.